در اینجا ابتدا به تعریف لوگو یا آرم و نشان تجاری می پردازیم و کاربردهای آن را می شماریم، سپس به عناصری که در طراحی لوگو به کار می روند اشاره کرده و در انتها ویژگی های یک لوگوی خوب را ذکر می کنیم.

لوگو چیست؟

تعاریف گوناگون و متفاوتی برای لوگو یا آرم ارائه شده است، اما از میان آنها به یکی از ساده ترین تعاریف موجود اشاره می کنیم: لوگو علامتی تصویری است که برای تمایز و شناسایی هویت یک سازمان (شرکت، محصول، سرویس تجاری، نشریه، موسسه آموزشی، …) یا برند به کار می رود.

همانطور که ازین تعریف مشخص است، ارتباط تنگاتنگی میان لوگو و مفاهیمی چون برند، هویت تجاری، طراحی گرافیکی، عناصر بصری و غیره وجود دارد، که به تدریج در مطالب بعدی به صورت مفصل به آنها می پردازیم.

کاربرد لوگو چیست؟

پس از تعریف بالا، سوالی که ممکن است به ذهن بسیاری از صاحبان برندها یا شرکت ها خطور کند این است که لوگو چه کاربری دارد؟

آیا تنها کارکرد آن اضافه شدن یک عنصر زیبا به گوشه ای از هویت بصری برند است تا زیباتر به نظر بیاید یا کارکردهای دیگری هم دارد؟

برای پاسخ به این سوالات بد نیست نظری بیاندازیم به مهمترین کاربردهای لوگو:

  1. تمایز از رقبا: شاید مهمترین نقش یا کارکرد لوگو یا آرم تجاری این باشد که یک برند را در میان سایر رقبا برجسته سازد.
  2. نمایش اطلاعات اصلی و کلیدی در مورد برند: یک لوگوی حرفه ای، غیر از این که باید زیبا و چشمگیر باشد، باید بتواند به نحوی اطلاعاتی از قبیل صنعتی که برند در آن فعالیت می کند، خدمات یا محصولات مورد ارائه، مخاطبان یا مشتریان و غیره به بینندگان القا کند.
  3. ثبت در ذهن مخاطبان: یک لوگوی حرفه ای این توانایی را دارد که آنچنان در ذهن مشتریانش حک شود که به محض دیدن آن، شرکت یا محصول مورد نظر به ذهن آنان خطور کند. به عنوان نمونه ای از این نوع آرم های حرفه ای می توان به لوگو های مرسدس بنز و توییتر اشاره کرد.
لوگو بنز
لوگو مرسدس بنز
لوگو توییتر
لوگو Twitter

عناصر تشکیل دهنده لوگو

حالا که با تعریف لوگو آشنا شدیم، بهتر است در مورد عناصری که در طراحی گرافیکی یک لوگو به کار می روند نیز بیشتر بدانیم.

اگرچه این سوال که چه عناصری در لوگو وجود دارند ممکن است جواب های گوناگونی داشته باشد، اما می توانیم چند آیتم مشترک را که در طراحی انواع لوگو ها به کار می روند به صورت زیر دسته بندی کنیم:

نشانه تصویری

بسیاری از اوقات آرم یا لوگو شامل تصاویر یا نشانه هایی است که ممکن است خیلی ساده یا خیلی پیچیده باشند. گاهی اوقات این تصاویر انتزاعی هستند؛ مانند اشکال هندسی. همچنین این نمادهای گرافیکی می توانند حالت نماد گونه داشته باشند و کنایه ای باشند از مفاهیم دیگر که مرتبط با برند یا محصول است.

نمونه لوگوی تصویری چند برند معروف
نمونه لوگوی تصویری چند برند معروف

توجه به این نکته لازم است که بسیاری از لوگو ها شامل متن و نوشتار هستند که در ادامه به این عنصر نیز اشاره ای خواهیم داشت.

تایپوگرافی (چیدمان حروف)

یکی از مهمترین عناصری که در اکثر لوگوها وجود دارد تایپوگرافی، متن یا چینش حروف است. این متن – که اغلب اوقات بسیار کوتاه و حداکثر در حد چند کلمه است – می تواند شامل حروف اول کسب و کار، خلاصه ای از شعار تجاری، نام کامل شرکت و غیره باشد.

نمونه لوگوی نوشتاری چند برند معروف
نمونه لوگوی نوشتاری (لوگوتایپ) چند برند معروف

تایپوگرافی آنقدر عنصر کلیدی به شمار می رود که حتی برخی لوگو ها تنها شامل آن هستند و نه حتی تصویر یا نشانه ای دیگر. در آینده بیشتر به مباحث مربوط به چیدمان حروف و تایپوگرافی می پردازیم.

رنگ بندی

یکی از کلیدی ترین عناصر لوگو رنگ آن است که به عقیده برخی، حتی بر فرم و ساختار لوگو نیز برتری دارد.

رنگ به کار رفته در لوگوی یک برند ممکن است چند رنگ، سیاه و سفید و یا حتی تک رنگ (مونوکروم) باشد. معمولا لوگوهای چند رنگ شامل رنگ های هماهنگ هستند؛ به این معنی که یا ترکیبی از رنگ های نزدیک به هم هستند یا رنگ های مکمل.

نکته مهم، که بسیار مورد توجه تیم حرفه ای لوگویار است، این است که انتخاب رنگ باید به گونه ای باشد که علاوه بر هماهنگی با هویت بصری برند، برای چشم مخاطبان و مشتریان نیز دلپذیر و هماهنگ باشد. به عبارت دیگر هارمونی رنگ ها در طراحی لوگو رعایت شود.

زمینه

این که چه مکان هایی قرار است لوگو در آنها نمایش داده یا چاپ شود، نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

یک لوگوی حرفه ای ممکن است بر روی بسته بندی محصولات، کارت ویزیت، وب سایت و مابقی مجراهای اطلاع رسانی آنلاین مانند شبکه های اجتماعی، تابلوی شرکت، تراکت های تبلیغاتی، یا حتی بیلبورد تبلیغاتی شهری مورد استفاده قرار بگیرد.

بنابراین یکی از سوالاتی که همواره قبل از شروع پروسه ایده پردازی و طراحی یک لوگوی حرفه ای باید پرسیده شود و در مورد آن خوب فکر شود این است که لوگوی مورد بحث قرار است در چه موقعیت ها و زمینه هایی بیشتر دیده شود.

ویژگی های یک لوگوی خوب و حرفه ای

در انتها خوب است به ویژگی هایی اشاره کنیم که در یک آرم یا لوگوی حرفه ای و قوی وجود دارند:

  • تناسب: این لوگو تا چه اندازه با برند یا هویت تجاری ارتباط دارد؟
  • سادگی: با دیدن لوگو، مخاطبان تا چه اندازه به مفاهیم مورد نظر برند که توسط طراحان لوگو اجرا شده است پی می برند؟
  • ماندگاری در ذهن: آیا این نشان تجاری به راحتی در ذهن مشتریان نقش می بندد؟ آیا با دیدن آن در مکان ها و موقعیت های مختلف به راحتی برند مورد نظر را شناسایی می کنند؟
  • عدم وابستگی به زمان: آیا این لوگو در 5، 10 یا حتی 20 سال آینده همانقدر که الان تازگی و خلاقیت دارد، آن زمان هم اینگونه خواهد بود؟
  • قابلیت توسعه: آیا این آرم تجاری در موقعیت ها و اندازه های گوناگون قابلیت استفاده دارد؟ آیا کیفیت آن به حدی هست که همه موارد کاربری را پشتیبانی کند؟

به هر اندازه که لوگوی طراحی شده در پاسخ به سوالات بالا موفق تر عمل کند، می توانیم مطمئن باشیم که با یک لوگوی خوب و حرفه ای طرف هستیم.