فرقی نمی کند که شما می خواهید برای کسب و کار خودتان یک لوگو طراحی کنید، یا در فکر طراحی برای برند دیگری هستید؛ آگاهی از پروسه طراحی و ساخت لوگو می تواند منجر به درک بهتر از مراحل آن و در نهایت دستیابی سریع تر و کم دردسرتر به یک طرح حرفه ای برای لوگو برند و کسب و کار شود.

پس بدون معطلی، ادامه این مطلب را بخوانید تا با مراحل طراحی لوگو و نشان تجاری آشنا شوید.

مرحله اول) آشنایی (بیشتر) با برند

در بسیاری از تکنیک های طراحی، معمولا اولین مرحله اصلی آشنایی هر چه بیشتر با ابعاد محصول، شرکت یا سازمان مربوطه و تفکر پیرامون اهداف آن است.

از آنجا که یک دستورالعمل منحصر بفرد وجود ندارد که بگوید طراحی از چه مسیری جلو برود، هر برند باید به گونه ای تجزیه و تحلیل شود تا معانی و مفاهیمی که سعی در انتقال آن وجود دارد مشخص شود.

حتی در برخی موارد دیده شده که صاحبان کسب و کار یا برند خود ایده روشن یا کاملی درباره مفاهیمی که برند آنها قرار است شامل آن باشد ندارند. اینجاست که می بایست، شرکت طراحی لوگو تا جای ممکن سعی کند که با تحقیق و پرسیدن سوالاتی از سفارش دهنده، این کلاف سردرگم را باز کند.

سوالاتی که در این مرحله می توانند کمک کنند شامل اینهاست:

  1. هدف کسب و کار در طراحی لوگو چیست؟
  2. برند در پی حل چه مشکلی است؟
  3. صفاتی را شرح دهید که می تواند برای توصیف برند به کار رود. برای راحتی، مثلا فرض کنید که برند یک شخص است.
  4. دوست دارید مخاطبان یا مشتریان چگونه این برند را به آشنایان یا دوستانشان معرفی کنند؟
  5. نقطه قوت اصلی کسب و کار چیست؟ چه چیز سبب می شود تا این برند از سایر رقبا متمایز شود؟
  6. تم اصلی برند حل و حوش چه نوع مفهومی است؟ (مثلا جدی و رسمی، طنز، مناسب برای کودکان و غیره)
  7. چه مفاهیم و ایده هایی برای کسب و کار مهم است؟

اگرچه جای مناسب بعضی از این سوال و جواب ها در مبحث برندسازی و برندینگ است، اما به دلیل ارتباط نزدیک لوگو و برند، زمانی که قرار است لوگو مربوط به برند را طراحی کنیم و بسازیم نیز پاسخ های این سوالات بسیار به کار می آیند.

مرحله دوم) آشنایی (بیشتر) با فضای کاری کسب و کار

این مرحله بسیار مشابه مرحله قبل است با این تفاوت که در اینجا برند را باید در میان رقبا و سایر فعالان با کسب و کار مشابه دید.

این مرحله حتی برای شرکت ها و موسساتی که با دیگران بسیار متمایز هستند نیز صدق می کند.

یکی از ابتدایی ترین کارهایی که در این مرحله می توان انجام داد بررسی لوگو های سایر شرکت ها و برند ها در زمینه یا زمینه های مرتبط است. با این بررسی به نتایج جالب و گوناگونی می توان دست یافت.

مثلا مشخص می شود، چه نوع لوگو هایی بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته و تکراری شده است. یا به طور مشابه، از چه نوع تکنیک هایی در طراحی کمتر استفاده شده، که با بکارگیری آنها راحت تر می توان برند را متمایز کرد.

همچنین اطلاعات به دست آمده در زمینه سمبل ها یا نماد ها، شکل ها و رنگ بندی های مورد استفاده در سایر لوگو ها، می تواند به اجرای بهتر و حرفه ای تر طراحی لوگو کمک کند.

مرحله سوم) موارد استفاده لوگو

اینکه قرار است لوگو طراحی شده در کجا ها مورد استفاده قرار بگیرد، بسیار مهم است.

به عنوان مثال، یک شرکت خاص ممکن است نیاز به لوگویی داشته باشد که بهتر بتواند برند خود را در بیلبوردهای تبلیغاتی شهری نمایش دهد.

یا کسب و کار دیگری شاید تنها مورد استفاده اش از لوگویی که سفارش طراحی آن را داده است، در وب سایت شرکت باشد.

تمام این موارد به طراحان بیشتر کمک می کند تا بفهمند از کدامیک از انواع لوگو، رنگ بندی، شکل های مفهومی و انتزاعی و چه نوع و سایز فونتی برای طراحی و ساخت لوگو استفاده کنند.

موارد گوناگون استفاده از لوگو
موارد گوناگون استفاده از لوگو

البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که موارد استفاده آتی نیز باید در نظر گرفته شود. چه بسا که در آینده نیاز به استفاده از لوگو یا آرم در مواردی باشد که در زمان فعلی برای آن پیش بینی خاصی نشده باشد.

مرحله چهارم) اجرای طرح (یا طرح های) اولیه

پس از اینکه تمام مراحل قبلی به خوبی انجام شد، در این مرحله از پروسه طراحی می توان با خیال راحت طرح های اولیه ای برای لوگو انجام داد.

در اینجاست که می توان، انواع رنگ بندی، سایز و نوع قلم و سایر موارد را به راحتی در نرم افزارهای حرفه ای طراحی لوگو مورد آزمایش و بررسی قرار داد.

طراحی با نرم افزار
نرم افزار طراحی لوگو

معمولا خیلی از طراحان، دو یا سه طرحی را که جذابیت بیشتری دارند، یا اینطور به نظر می رسد که به ایده های اولیه نزدیک ترند، انتخاب می کنند. و در نهایت یک طرح از میان این طرح ها، به مرحله نهایی راه پیدا می کند.

طرح های اولیه
طرح های اولیه لوگو

در این مرحله است که تسلط حرفه ای به نرم افزارهای گرافیکی کمک شایانی در توسعه و ساخت یک لوگوی حرفه ای می کند که به خوبی می تواند ابعاد هویتی و مفهومی برند را به خوبی نمایش دهد.

مرحله پنجم) بازخورد طرح و ارائه لوگو نهایی

پس از بررسی تعدادی از طرح ها که در مرحله قبل از نرم افزار گرافیکی خروجی گرفته شد، صاحب برند یا کسب و کار می تواند با تصمیم شخصی یا مشورت با بقیه افرادی که صاحب صلاحیت می داند، طرحی را که برای برند مناسب تر می بیند انتخاب کند.

در این مرحله ممکن است افراد گوناگون نظرات متفاوتی داشته باشند، اما باید به این نکته توجه کرد که پس از جمع آوری تمام نظرات، آنهایی در اینجا مفید ترند که به هدف اصلی لوگو و نشان تجاری نزدیک تر باشند: هویت بخشیدن به برند.

بنابراین بعد از اعمال اصلاحات لازم و نهایی شدن طرح لوگو، می توان به یک آرم و لوگو حرفه ای دست پیدا کنیم که برند تجاری یا کسب و کار را به خوبی به مخاطبان شناسایی کند.

در این مرحله معمولا فایل حاوی لوگو (بسته به نوع سفارش) شامل مواردی چون فایل لایه باز نرم افزار فتوشاپ یا ایلوستریتور (وکتور)، فایل چند لایه PDF یا EPS، فایل های تصویری با رزولوشن بالا JPG یا PNG (یا اصطلاحا شفاف یا بدون پس زمینه) و غیره هستند.

همچنین، در صورت نیاز، می توان نسخه های متفاوت طراحی لوگو را نیز ضمیمه کرد.

نسخه های متفاوت لوگو
نسخه های متفاوت لوگو

به عنوان مثال، نسخه تک رنگ یا سیاه و سفید لوگو، یا نسخه شامل فقط متن لوگو (لوگوتایپ) یا بخش تصویری لوگو و غیره.

در برخی موارد که از نوع فونت کمیاب یا حتی اختصاصی برای طراحی لوگو استفاده شده است نیز می توان فونت یا قلم به کار رفته را نیز در فایل طراحی گنجاند.